Túravezető: gyalogos: Szabó Jenő kerékpáros: Dienes Mária

Szállás: http://www.szarvashaz.hu/

A három gyalogtúra terve (a sorrend szükség szerint változtatható):

1. Döbrönte - Magyarpolány - Szentkút - Döbrönte (kb. 15 km).
2. Döbrönte - Csurgó-kút - Farkasgyepű - Bakonyjákó - Döbrönte (kb. 18 km)
3. Döbrönte - Ganna (Esterházy-mauzóluem) - Döbrönte (kb. 10 km)

Beszámoló a gyalogos túráról:

A hangulatból és a szóbeli közléseitekből úgy vettem ki, hogy jól érezte magát, aki eljött a pünkösdi túrára. Az időjárás lehetett volna kicsit szelídebb, főleg azokhoz, akik a trópusi körülményekért nem lelkesednek. A szállás viszont hőmérséklet szerint is adott választási lehetőséget. A földszinten a hűvöset kedvelők, az emeleten az enyhébb éghajlatot preferálók alhattak. A vacsorákat köszönjük a mesterszakácsoknak és szorgos kuktáiknak.

Az első napi gyalogos túrát az eredeti terv szerinti útvonalon jártuk végig. A dél körülre már magasra tornyosult zivatarfelhőket figyelve taktikusan kivártuk a falu határában lévő lámalegelőnél, amíg odabenn "kieste" magát, s csak utána vonultunk be a Tarka Kakas című vendéglátóipari objektumba, ahol barátságos árakkal vártak bennünket. Magyarpolány kellemes fekvésű és küllemű falu, a Kálvária-domb alatt már álltak a tribünök az esti passiójátékra. A dombtetőről remek kilátás nyílt a Magas-Bakonyra és a Balaton-felvidékre. Visszafelé jövet a Szent-kútnál szent áspis helyett egy a szokottnál kevésbé félénk erdei sikló fogadott minket.
Az esti dalárdai foglalkozás a még visszaemlékezni képes szemtanúk szerint úgy hajnali négykor ért véget a turistaház fölött magasodó Szarvaskő vára rondellai oromfalának tetején.

Másodnap már az első elágazásnál módosult az előző este módosított túraterv, azaz visszatértünk az eredetileg meghirdetett nyomvonalra. A sivatagi klímától tartók inkább lemondtak a jobbára nyílt terepen megközelíthető iharkúti dínóparkról az erdő rejtekén megbúvó Csurgó-szikla nevében ígéretesen csörgedező hűs forrás kedvéért. Az élet igazolta a döntést. Visszafelé jövet ismét az első elágazás hozott fordulatot: a "kezdő" tizenegy Schmera Lacira bízva életét, "egy rövidebb úton az erdőn keresztül" az odafelé járt útra tért vissza, a haladók hatosfogata viszont továbbhaladt Farkasgyepű, majd Bakonyjákó felé. A farkasgyepűi Betérő üzemegységben 90 Ft-ért mérték a hosszúlépést! (2017-ben.) Az utolsó félórában sikerült szembemennünk a zivatarral, de úgy szép az élet, ha zajlik. :-)

A harmadik napra maradt a gannai Esterhátzy-mauzóluem meglátogatása, ahol a grófi ág egy része nyugszik az utóbbi kétszáz esztendőből. Pl. a Magyar Athletikai Club (MAC) alapítója, Miksa; a Habsburgokkal szembeszálló '48-as huszártiszt, Antal; a család egyetlen miniszterelnöke, a világháború kellős közepén lemondatott Tisza Istvánt váltó Móric; aztán fiacskája, a III/III-as Mátyás; majd az ő sarja, az író Péter, akit tavaly nyáron ezres tömeg kísért végső nyughelyére a 300 lelkes faluban.
Innen már szabadon választott gyakorlatok következtek, ki a pápai strandra, ki a városnézésre szavazott, mások meg a mielőbbi hazatérésre.

Gyalogos útvonalak:

Beszámoló a kerékpáros túráról:

Kánikula és zivatar

A címbéli körülmények uralták pünkösdi túránkat. Szombat reggel még viszonylag korai vonattal keljutottunk Győrbe a kilenc kerékpárunkkal, ahonnan a kihajtás (a győri kerékpárutak alaposabb ismerete nélkül) kicsit körülményes volt. Miután elértük  a koróncót utat, már kellmesen lehetett kerékpározni, Tétig  ráadásul erdőben. Pápáig kisforgalmú utakon  haladtunk, itt is voltak ugyan facsoportok és fák, de a 32-33 Cfokos hőségben  előfordult, hogy még  az aszfalt is folyt helyenként.Mire beértünk Pápa szépen rendbehozott főterére, mér gyülekeztek a zivatarfelhők, de ezúttal megúsztuk, nem arra tartottak, amerre  nekünk kellett felmenni a Bakony lejtőjén fekvő Döbrentére.
Mivel vasárnapra is kánikulát igért a meterológia, (azt pedig tudjuk, hogy a vakmeleg csúnyán szokott véget érni) elvetettem a kemenesháti falvak irányt, ehelyett a Rábához mentünk le Pápakovácsin és Mezőfalván át. Nagy segítséget jelentett, hogy szombat este megérkezett (kocsiján hozva kerékpárját) Takács Péter sporttársunk is, (aki "ős-pápai")jól ismerter a Rához vezető utat, a Rábaparti fürdőhelyet is, többen meg is fürödtek az alacsony vízállású Rábában.  A Marcalt is meg tudtuk tekinteni, kétszer is átmentünk az itt inkább pataknak tűnő vízfolyáson.(ezen a folyócskán jött le anno az elszabadult vörösiszap) Ezúttak még hamarabb és még nagyobb számban gyülekeztek a felhők, mire Pápára beértünk. Itt Takács P.  néhány pápai érdekességet is sajátosságot mutatott be. Amire elkezdtünk kifelé menni a városból, hogy elérjük a dönrentei utat, volt minden, eső, dörgés villámlás stb. Próbáltunk itt-ott dekkolni, de látható volt, hogy fel kell vállalni a felhajtást így is, mert akár reggelig is eshet. (így is volt) Nem mondom, hogy nem áztunk meg, inkább azt, hogy nem úsztuk meg.
Hétfőn 11 h-ra Jenő főtúravezető kultúrprogramot szervezett Gannára, ahol az Eszterházy család temetkezési helye van, itt temették el a közelmúltban elhunyt író Eszterházyt is.  Így elvetésre került a Győrig való visszakerékpározás, mert tudtuk, hogy minnél később szállunk vonatra, annál nagyobb lesz a tömeg. Négyen Pápán szálltunk fel, (Böbe, Tóth Ilona, Peti és én) nagy szerencsénk egy olyan vonatra, ami Szombathelyről jött, elég sok kocsiból állt és a végére egy régi B-s típusú, poggyászteres-kampós kerékpároskocsi is volt csatolva. Így most nagyon kényelmesen ülve a vonaton tettük meg vissza az utat Győrbe Pápáról, amit szombaton idefelé elég munkásan küzdöttek le a nagy kánikulában. A Győr-Bp közötti Flirt motorvonaton is mi voltunk a még üres vonatban az első felszállók, kényelmesen elhelyezkedtünk a kerékpárokkal, utóbb (úgy Tatától) jöttek már kerékpárosok, de nem alakult ki kezelhetetlen helyzet. 18 h magasságában értünk Pestre.

Kerékpáros útvonalak:

1.nap - 87 km, +559m, -444m
Pápán a 70-74 km között nem őrültem meg, ott voltak a geoládák :-)

2. nap - 80 km, +- 390 m
A 44-es km után fürödtünk a Rábában. Kb. 23 fokos volt. Remek.

3.nap - 47 km, +350m, -440m
13-17 km között földút, de nem vészes.
20-23 km körül a tó, ami szuper.