A Balatontól délre eső somogyi dombságban, többnyire a Balaton közelében fogunk nagyon szép túrákat tenni.

Szállás: Siófok – Villa Benjamin

Gyalogos túravezető: Kovács Zsuzsanna

Tervezett túrák:

ápr. 28. szombat: Zamárdi kör - 10 km / 120 m

oda: vonattal Balatonszéplak felsőtől (ez 5 percre van a szállástól) (10:07) Zamárdiig (10:15)

Útvonal:  Zamárdi - Kopaszdomb - Berkenyés - Szabó László kopjafa - Vaskereszt - Kőhegyi kilátó - Szamárkő - Szántódpuszta Majorsági Múzeum és pincészet

vissza: busszal Szántódpusztáról vagy vonattal Szántód-Köröshegyről (10 perc)

ápr. 29. vasárnap: Balatonföldvár kör - 17 km / 372 m

oda: autóval Szántód - Köröshegy vasútállomásig

Útvonal: Szántód-Köröshegy vasútállomás - Köröshegy (falu) (Széchenyi kastély) - Köröshegyi völgyhíd - Hajózási Múzeum és kilátó (terveim szerint megnézzük) - Kelta sétány (panorámaút) - Petőfi utca villái - Balatondföldvár v.á.

vissza: vonattal Balatonföldvárról Szántód-Köröshegy vasútállomásig (2 perc), majd autóval haza.

ápr. 30. hétfő:  Balatonszárszó (József Attila Múzeum)- Szólád (pincesor)- Nezde - 15 km / 150 m

Kidolgozás alatt.

május 1. kedd: Ságvár kör - 13 km / 270 m

Autóval Ságvárig és innen teszünk egy körtúrát.

Kerékpáros túravezető: Fejes Erika.

Tervezett túrák:

1. nap  Kul-túra

Balatonföldvár, Kőröshegy ( Széchenyi kastély ), áttekerés völgyhíd alatt, megálló a kávézónál, ahol fantasztikus kilátás nyílik a hídra és az alatta elterülő tájra. Innen Kereki, aminek határában található Fehérkő vára. A várhoz vezető út egy nagyon rendezett, ivóvizes kutas pihenőből indul és a séta oda-vissza kb. egy óra alatt kényelmesen teljesíthető ( opcionális  ) Innen visszatekerünk Földvárra, ahol mi is megnézzük Petőfi utca villáit és a kelta sétányt.

Össz.táv: ~ 42 km

1. nap – Panoráma-túra

Balatonvilágos – magas part, Panoráma-kilátó ( igény esetén Szerelmesek hídja.. J ), majd Balatonkenese, ahol tatorján tanösvényen fel lehet sétálni Soós-hegyre, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a tó keleti csücskére. A séta kényelmes egy óra alatt teljesíthető, a bringákra  én ez alatt – láblógatva, pihengetve… J - szívesen  vigyázok, lévén tavaly kétszer is voltam fönt.

Össz.táv: ~ 50 km

1. Csatorna-túra

Mielőtt bárki megijedne, nem, nem ereszkedünk a föld alá… J Sió-csatorna melletti kerékpárúton kezdünk, majd Ábánd és Ságvár érintésével jutunk vissza Siófokra. Ezután ha van még kedvünk, energiánk, a várost is körbe lehet tekerni ( Jókai park, kikötő, Víztorony )

Össz.táv ( siófoki tekerés nélkül ): 32 km

1. Horgász-túra vagy Város-túra

Hidegvölgyi Horgásztó és Vadaspark, vagy ha előző nap nem volt, Siófok körbe bringázása

(ennek a napnak a programja még függ attól, hogy ki mikor akar indulni, illetve attól, hogy a szállást mikor kell elhagyni. )

Zsuzsa beszámolója a gyalogos túráról

Amikor novemberben lefoglaltam a siófoki szállást a május 1-i hétvégére, még nem sejtettem hogy áprilisban a Balatonban fogok fürödni ! 2 nap is, este is.

Kicsit sok is volt  a jóból főleg túrázás szempontjából főleg első 2 nap. Ezen a környéken a túraútvonalak mentén kevesebb az erdős terület de több a látványos, nagy távlatú panoráma. Első nap Zamárdiból tettünk egy kört és Szántódra értünk le. Második nap Szántódról indulva Balatonföldvárra értünk le Köröshegy érintésével, közben átkeltünk a Köröshegyi völgyhíd alatt és különböző perspektívákból - felülről is volt alkalmunk alaposan megnézni. Balatonföldváron a Hajózási Múzeum kilátójából is remek a kilátás. Harmadik napunk egy szóládi kör volt, ahol a szép löszpincesort láttuk valamint túra közben a Szkíta Szabadtéri szoborparkot. Mai, utolsó napunkon egy ságvári kört csináltunk. Ez volt leginkább klasszikus túra és ilyen szempontból nézve a legszebb. Az utunk keresztül vezetett a Bújólikon, ami egy dombon keresztül épített átjáró. Tettünk egy kitérőt a Patkó Bandi (Jancsi) és Patkó Pista barlangjához is. Az utunk jelentős része nagyon szép löszmélyutakon vezetett.

Aztán voltak élményeink a feléledt természettel - pl. Árpi megörökítette 2 ganajtúró küzdelmét amíg a 10 cm-vel magasabb partra felküzdötték a saját petéjüket rejtő galacsint. Több őz, szarvas ott vágtázott el előttünk a mezőben . Láttunk szép élénkzöld, kék fejű gyíkokat. No meg a méhek ! Első napon négyen összesen 14  csípést gyűjtöttünk be hirtelen egy méhkaptár közelében. Ancsinak egy kicsit jobban meg is gyűlt a baja ezzel.

Na és a strandolás túra után. Először bátortalanul mentünk be a még kissé hideg vízbe (kb. 21 fok) de aztán meg alig akartunk kijönni.

A szállásunk sajnos hagyott kívánnivalót maga után de a meleg időjárás meg a kerti grillezés, bográcsozás, éneklés némileg kompenzálta ezt.

Erika beszámolója a kerékpáros túráról

1. nap:

Szombati indulás egy kicsit keszekusza volt, mert a csapat egyik fele vonattal érkezett és Siófok felé volt egy eltévedésük. Szerencsére a földvári keleti strandon sikeresen egymásra találtunk, s ennek örömére a part mellett elfogyasztottuk az ebédet, majd kikötőben mellett fagyiztunk .  Ezután következett  a nehezebb rész, kerekiig kisebb-nagyobb megszakításokkal, de végig  emelkedő. Kőröshegyen Széchenyi kastélyt megnéztük  kívülről, majd áttekertünk a viadukt alatt, megcsodáltuk kilátást. Kerekiben erőt merítettünk az első utunkba eső kocsmában, ahol ízelítőt kaptunk a helyi népi bölcsek munkásságából.  Faluszéli pihenőnél letettük a bringákat, s felmentünk Fehérkővár romjához a rövid, de annál meredekebb kaptatón. Köszönjük Béres Ferinek a bicikliőrzést!  J

Visszafelé már könnyebb volt az út, szinte végig lejtőn tekertünk. Kőröshegyen helyi bortermelőnél muskotályost vettünk, az esti visszajelzések alapján ez sikeres választás volt.  Földváron megnéztük Petőfi utca villáit, s feltekertünk kelta sétány biciklivel bejárható részén a csodálatos panorámában gyönyörködve. Zamárdiban Balaton Szívénél még megálltunk, majd kényelmes tempóban haza kerekeztünk.

Táv: 54 km

1. nap:

Ezen a napon csatlakozott hozzánk Berni és Takács Péter a világosi magasparton, ahol hosszabb pihenőt tartottunk, feltöltöttük kulcsainkat, majd nekivágtunk a kenesei útnak. Kenesén Parragh-kert előtt leparkoltuk biciket, majd a többség a tatorján  tanösvényen felkaptatott Soós hegyre. Miután legmelegebb időszakban voltunk, úgy döntöttünk, hogy parton hosszabb ebédidőt tartunk, amit a nyitva lévő strand kellemes gyepén, fák alatt tartottunk meg, s a nyitva lévő büfénél lehetett lángost, palacsintát, pizzát enni, finom fröccsöt inni.

Visszafelé Takács Péter vezetett a part menti úton, ami nagyon kellemes, fás, árnyékos volt., kevésbé megerőltető volt, mint a magaspartra feltekerni. Visszatérve segítettünk az esti paprikás krumpli előkészítésében.

Táv: 61 km

1. nap:

Sió csatona mentén vezetett utunk kiépített bicikli úton. Külön öröm volt, hogy nem forgalomban, autók mellett kellett tekerni, hanem a szép lankás vidéken. Siójutnál ki kellett volna menni a műútra, de kíváncsiságból végig tekertünk a biciúton, ami a falu határától 4 km-re véget ért. Ezt a kitérőt azonban senki  nem bánta meg. Siójutról Ádándra tekertünk, ahol egy rendkívül kulturált presszót találtunk. Tamás a pultos nagyon barátságos volt, a műintézményben tartózkodó többi helyi lakossal együtt, s elmagyarázta hogyan jutunk el a falu határában álldogáló templomromhoz. Ide egy 2 km hosszú földúton, majd egy kukoricáson átvezető úton jutottunk, amelyen látszik, hogy ráférne már egy kis állagmegóvás. De ezt a kitérőt sem bántuk meg, érdekes volt látni. Ságvár felé indultunk, s hogy ne maradjunk emelkedő nélkül, megkaptuk. Ellenszéllel együtt. Mert hát ugye emelkedőn ellenszélben tekerni, minden kerékpáros álma…. J

Ságvári rövid ebédszünet után az újonnan kiépített bicikli úton mentünk Kilitibe, ahol visszatértünk a Sió melletti útra, s ott kerekeztünk be Siófokra. Egy rövid városnézés után volt, aki hazament, volt,  aki lángos beszerző körútra indult.

Táv: 47 km

1. nap:

Kissé megfogyatkozva indultunk egy laza utolsó napi túrára töreki tavakhoz. Miután 7-en bizicni nem lehet, vasút mellett haladtunk. Töreki-tavakat jelző táblánál boldogan láttuk, hogy van kiépített vasút átkelő. Meglepetés az volt, hogy az úttól elválasztotta a szalagkorlát. Egy kicsit meglepődtünk, bosszankodtunk, értetlenkedtünk ezen a sehova nem vezető átkelőn, de nem  adtuk fel. Kézzel emeltük át a biciket és folytattunk az utunkat. Törekiig betonúton mentünk, de aztán egy gyönyörű erdészeti úton tekertünk tovább. Cinege pihenőnél megálltunk, ettünk, felfedeztük a Cinege-forrást, majd visszatekertünk szállásra. Itt búcsút vettünk a vonattal érkezőktől, aki délután indultak haza.