2018.05.19-21. Kassa környéke - kerékpártúra

Írta: admin. Beküldve: Túrák

Túravezető: Takács Péter

Szállás: Pányok

Indulás Bp. keleti 11:55  – Miskolc (Sátoraljaújhely felé) sebesvonat átszállás Miskolc  – Hidasnémeti személy érkezés 15:48.
Aki nem dolgozik pénteken, mint én, annak ajánlom jöjjön velem.
Aki dolgozik annak valószínű a következő vonat a legjobb.
Bp. keleti 17:55  – Miskolc (Sátoraljaújhely felé) sebesvonat átszállás Miskolc  – Hidasnémeti személy érkezés 21:48.
Lámpa legyen a bringán mert még van 14 km.  Hidasnémeti- Zsujta-Abaújvár -Pányok útvonalon. Az esti érkezők elé fogok bringázni, Abaújvárra vagy Zsujtára. 1:14 óra a bringa út a Hidasnémeti állomásról.

1. túra (május 19.)

Kassa városnézés -  visszatérés a Zemplén lábánál (panoráma út) Kéked felé Abaújvár térségébe

Abaújvárnál új híd épült a Hernádon Abaújvár – Abaujszina (Sena) között  így kerékpárral megyünk Kassára.

Pányok - Kassa kerékpárral 27 km

Kassa kerékpáros városnézés, Belváros, Nemzeti színház, Dóm megtekintése, Rákóczi kripta koszorúzás (csak 13:00 óra után lehet lemenni az altemplomba), Rákóczi-Rodostó ház, Márai emlékház, stb.

Visszatérés a szállásra kerékpárral

Kassa – Zdána (Hernádzsadány) - Trstené pri Hornade (Adaújnádasd) – Kéked – Abaújvár (28 km – gyönyörű panoráma út a szlovák majd a magyar Zemplénre és a Kassai medencére távolban a Szepes-Gömöri érchegységre tekint)

Napi összes km: 56,7 km


2. túra (2.nap – május 20.)

Kassa – Nagyida (Velky ida) – Buzita (Buzica) – Szemere - Pányok

Indulás vonattal - Hidasnémeti - Kassa (vonat) (télen - nyáron a Rákóczi gyorson van kerékpár szállítás)

Pányok- Hidasnémeti 14 km 9:34-re kell Hidasnémetibe érni.

Kassáról a Nagyidai vasmű mellett Nagyidára. Az út a híres nagyidai cigánytelep mellet vezet el, történelmi vonatkozása: Arany János: a Nagyidai cigányok.

Nagyida után a Gömör peremén kerékpározunk Buzitára a szlovák magyar határrra. Visszatérés Magyarországra Szemerére. Pallavichini kastély és mauzóleum megtekintése.

Visszatérés Pányokra. Kassa – Pányok  napi összes 85,4 km. Szemerei kitérő nélkül 67 km. Ezen a túrán van további rövidítési lehetőségünk  Perényhim (Perin-Chym) felé akkor napi összes 55 km.


3. túra (hétfő- 05.21.)

Hegyalja borozás, Vizsoly Biblia, Boldogkőváralja vár - talán

Kerékpárral indulunk Haza Pányok-Gönc-Vizsoly-Tállya-Szerencs útvonalon Napi összes 53 km.

Vizsoly a Károli Biblia megtekintése. Tállya pince látogatás borkóstolás és vásár. Ha jó állunk időben esetleg Boldogkőváralja.

Hazautazás vonattal Szerencs 18:45 – Budapest Keleti 22:15 (sebes) vagy

Szerencs 17:45 - Budapest Keleti 21:15 átszállás Miskolcon és Füzesabonyban.

Péter beszámolója a túráról

0. nap

Pünkösd péntek reggel a Keleti pályaudvaron 6 kerékpáros birtokba vette a Sátoraljaújhely felé induló sebes vonat első kocsijának első szakaszát fittyet hányva arra a MÁV-Start szabályra, hogy egy kocsiban csak 2 kerékpár szállítható. Szerencsére a jegyvizsgálónő nem akart 6 dühös kerékpárossal vitatkozni, így a csak „bajusza”  alatt mormogta, hogy mi lenne a helyes felszállási rend. Indulásnál szerencsére úgy tűnt, hogy nem lesz egy zsúfolt vonat. Sajnos ez csak Hatvanig tartott, ahol egy iskolai osztály szintén az utazásának tárgyává választotta a száguldás által kisajátított szakaszt. Nekik kerékpárokon átmászva kellet helyet találni. De megoldották és Mezőkövesden leszálltak. Lehet, hogy Cserépváraljára tartottak?????.

Miskolci átszállást követően megérkeztünk Hidasnémetire, szép szeles napos időben, annak tudatában, hogy cca. 2 órán belül leszakad az ég. Ezért sietve elindultunk a szállásunk felé. Abaújváron megálltunk a református parókián, hogy bejelentkezzünk a szállásadónknál. A református templom egy gótikus ékszer 12-14.-századi freskókkal, amelyek részben még a vakolat alatt lapulnak, mivel a 16. századi reformáció idején lemeszelték vagy levakolták azokat. A templomban éppen restaurátorok dolgoztak és a vezető régésztől még egy néhány perces idegenvezetést is kaptunk ajándékul.  

A szálláskulcsok átvétele után folyattuk utunkat Pányokra a szállásra. Pányok Óbánya szépségű apró zsákfalú a Zemplén lábánál. Szállásunk a református templom melletti egykor szebb napokat látott parókia volt. Viszont gyönyörű környezetben és mesteri éjszakai megvilágítással.

A vidék falvai infrastrukturálisan ellehetetlenülő, alvó települések, ahonnét a magyarok a munkahelyük irányába fokozatosan elköltöznek, és a megüresedő házakat kassai és környéki szlovákok vásárolják fel hétvégi házaknak, mivel a közlekedési infrastruktúra Kassa irányába jobb, mint Magyarország belseje felé (új híd, minőségi aszfalt). Ezen a vidéken érezhetően zajlik a szlovák „roconquista”. Abaújvári  kocsmárosunk, Emil, még azt sem tudta , hogy mi az, hogy „fröccs” és magyar szókincse abban merült ki , hogy széles mosollyal kínálta a szlovák mandula likőrt mondván –„PRÓBÁLNI”. Vásárolni szinte semmit, Pányokon bolt se kocsma. 3 napra, 10 főre vonatkozó pékárút, Göncről a református lelkész hozatta számunkra. Átvészelve egy rövid zivatart a szálláson, délután még lementünk a Hernád folyóhoz a következő napi indulás részleteinek felmérésre. A lelkész este pünkösd előtti bűnbánó istentiszteletre invitálta a falú népét és a száguldás tagokat is. Azon az istentiszteleten az abszolút többséget a pesti „gyütt-mentek” jelentették. Éjfél tájban az esti vonattal érkező további 3 fővel bővült a létszám.

1. nap

Ezen napon Kassára indultunk. Egy kereszteződésnél már a szlovák oldalon egy száguldó kerékpárossal találkoztunk, aki nem volt más, mint a Nádasdy Feri. A reggeli vonattal jött Hidasnémetibe és az első szlovák falunál érte utol kerékpáros konvojunk. Így összeállt a teljes 10 fős utaslista. Erős szembe széllel dacolva, vidáman a déli órákban elértük Kassa főterét. Ahol rögtön idegenvezetést foglalva indultunk a St. Erzsébet katedrálisba és Rákóczi kriptába. A katedrális mindenkit elvarázsolt méreteivel (közép Eu. legnagyobb gótikus katedrálisa) és csodálatos belsőjével, királylépcsőjével.

Ez követően leereszkedtünk II. Rákóczi Ferenc és bujdosó társainak kriptájába. Zsuzsi megkoszorúzta a nagy Fejedelem, Zrínyi Ilona és Rákóczi József sírját főhajtással tolmácsolva a Száguldás Se minden tagjának tiszteletét és megbecsülő háláját.

Ezt követően 144 lépcsőfokot legyőzve felmentünk a Zsigmond toronyba, hogy lássuk Kassát madártávlatból.

Délután a Rodostó ház és a hóhérbástya lett volna a program, de sajnos zárva találtuk. Így az óvárosban tovább haladtunk Márai Sándor szobra és emlékháza felé.  A nagy íróval szemben egy üres fém szék is a szobor kompozíció része, ahol a száguldás legbátrabbjai, kipróbálhatták milyen érzés lehetett Márai szemébe nézni.

Az első benzinkútnál Nádasdy Feri, bizonyította, hogy a Nádasdiak nemcsak kiváló katonák és hadvezérek voltak, de nagyszerű formula 1 gumiszerelők is lehetnek. Berni defektjét tömlő cserével néhány perc alatt külső segítség nélkül megoldotta, nagy tapsvihar kíséretében.  Haza felé hátszélben repültünk Kékedre és a közeli szállásunkra.

2. nap

Ezen napon Perényhim- Buzita-Nagyida útvonalon kerékpároztunk. A távolban feltűnt a Gömöri hegyvidék és Torna vára. Buzitán visszatértünk, néhány ( de nem 1,5 millió) lépés erejéig Magyarországra a buzitai keresztnél, majd folytattuk utunkat Nagyidára. Feri aki szabad kártyával rendelkezett aldesztinációk felkeresése tárgyában, itt is eltűnt, de sajnos Bernit is magával csábította. De most jobban eltávolodott tőlünk a szokásosnál. Így telefonon érdeklődött, a hogyan tovább kérdéskörében. Nekem, mint a szlovák és magyar falunevek kusza világában nehezen eligazodóként, helytelen falunevet közölve sikerült elérnem, hogy ellentétes irányban távolodtak tőlünk. Szerencsére Komoróc faluközpontjában volt egy régíós térkép magyar falu nevekkel is, így korrigáltam a navigációs hibát.  Nekünk 40 perc várakozásba Ferinek és Berninek +10 km extra kitérőbe került a baki.   Nagyidán a Csáky kastélynál éppen a szlovák naptár szerinti anyák napját ünnepelték. Az óvodások műsora, hol szlovákul, hol magyarul szólt.

Ezt követően a híres-hírhedt nagyidai cigánytelep felé vettük az irányt. De egy új építésű szürke fal fogadott bennünket, ami a telepet szinte teljesen takarja a külső szemlélődők elől.

Végezetül eljutottunk a Kelet-Szlovákiai vasmű ( jelenleg US Steel) 2 számú kapujához. Itt Zotyó GPS ride programja szerint átkelhettünk volna a vasművön. De sajnos erről a vasmű szlovák biztonsági portása semmit nem tudott. Így vissza fordulva Nagyida felé elindultunk a szállásunkra kis Magyarországba.

3. nap

Magyarországot nem elhagyva Abaújvár Gönc, Vilmány útvonalon Vizsolyba mentünk, ahol Károli Gáspár bibliájának leső oldalát többen kinyomtatták. Ezt követően a Boldogkői várjátékokban volt részünk.

Végül pedig Tállyán hűvös pincében bort kóstoltunk és boroztunk.

Vonatindulásra és zivatar kezdetre Szerencs vasútállomásre értünk. 2 szeres-szoros átszállással és dupla szivárvány alatt áthaladva, fáradtan, de sok élménnyel gazdagodva, kb. 180 km-et abszolválva a 3 nap alatt, tértünk vissza a dolgos hétköznapok világába.

 

Kategória cikkei